زندگى زیر سایهِ بزرگترها

زیر سایه بزرکترها

زیر سایه بزرکترها

«خسته و افسرده، ازکار افتاده، وابسته درست مانند بچه ها و…» مواجه شدن با این عبارات بیرحمانه، آن هم بعد از سال ها زندگی توأم با کار و فعالیت و سربلندی، کافی است که انسان را در سالمندی از پا درآورده، به انزوا کشانده و او را بشدت آسیب پذیر کند، به گونه ای که براحتی مستعد بیمارهای روحی و جسمی عمیقی شود. نداشتن حمایت فرهنگی و پشتوانه اقتصادی، بخصوص برای زنان سالمند، می تواند به احساس فقری چند جانبه منجر شده که این خود بر مشکلات دوران پیری دامن می زند.
شاید این درست باشد که بسیاری از سالمندان به تنهایی از عهده کارهای روزمره شان برنیایند و برای امور عادی هم نیازمند کمک گرفتن از دیگران باشند، ولی این به معنای پایان حیات آنها نیست. آنچه به آنها جان مضاعف می دهد ارتباط مؤثر با دیگران، فعالیت اجتماعی و رضایت آنان از حضور در جمع است، به این ترتیب در شرایط عاطفی و سلامت بهینه ای قرار خواهند گرفت.
واقعیت این است که جمعیت پیر جزء جدایی ناپذیر و درصد قابل توجهی از جامعه است، پس بهتر است به جای این که سعی کنیم بر آن چشم ببندیم، از خودمان سؤال کنیم که زیستن در کدام فضا بهتر است: «جامعه ای که در آن سالمندان غروب زندگی خود را به زوال تعبیر می کنند یا جامعه ای که همین قشر در آن با ابزار نشاط، امید، تدبیر و تجربه خود حامی نسل جوان تر هستند؟» فراتر از اینها اگر هوشمندانه و سپاسگزارانه بیندیشیم، نقشی طلایی برای آنها در زندگی جدیدشان خواهیم یافت.
به همین دلیل لازم است که در فرهنگ مان تجدید نظر کنیم. به فرزندانمان از همان دوران کودکی بیاموزیم که به سالمندان به دید گنجینه هایی رهنما نگاه کنند. آنها چیزهایی را دیده و شنیده اند که هنوز فرصت تجربه اش برای جوان ترها رخ نداده است.
انسان شناسی به نام مارگارت مید، بر این باور است که «برقراری ارتباط بین نسل ها لازمه سلامت روان و ثبات نسل است». پس لازم است هر چه زودتر دست به کار شده و حلقه ارتباطی بین نوه ها و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را مستحکم کنیم. حقیقت این است که کودکان به سالمندان و سالمندان به کودکان احتیاج دارند.
۱ـ فرزندان در کنار پدربزرگ و مادر بزرگ های خود، درک بهتری از هویت و ریشه های خود دارند و با این ایده که ادامه دهنده یک نسل هستند، احساس ارزشمند بودن می کنند.
۲ ـ عزت نفس فرزندان، مهارت های عاطفی و اجتماعی آنها (مانند توانایی مقاومت در برابر فشارهای زندگی) ارتقا یافته و حتی می توانند در مدرسه نمرات بهتری کسب کنند. این یک واقعیت است که کودکان به حضور و تأثیر بزرگ ترها در زندگیشان نیاز دارند.
۳ـ این رابطه احساس خاص بودن به فرزندان می دهد، چرا که وقت گذراندن با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برایشان خاص و ویژه است. یکی از عوامل لذت بردن از این رابطه، بذل محبت بی قید و شرط سالمندان است، این گونه کودکان مجبور نیستند که خود واقعی شان را پشت باید ها و نبایدهای والدانه کنترل کنند، بلکه حقیقت خود را در فضایی امن بروز می دهند.
۴ ـ حضور پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می تواند تا حدودی خلأ ناشی از بی توجهی والدینی که به دلیل کار و مسائل دیگر به اندازه کافی برای بچه هایشان وقت نمی گذارند را پر کند. به طور نمونه کودکی از تجربه خوشایند خرید با مادر بزرگ خود این گونه تعریف می کند «هر وقت که با مادرم برای خرید بیرون می ریم، همیشه عجله داره و می گه زود باش ولی وقتی با مادربزرگم هستم، او همیشه به اندازه کافی وقت داره و به من فرصت می ده تا هر چه دلم می خواد چیزهایی که دوست دارم رو نگاه کنم.»
۵ ـ فرزندان کسانی را دارند که با آنها حرف بزند و به آنها اعتماد کنند. ممکن است آنها ترجیح بدهند مسائلی را برای والدین خود بازگو نکنند، ولی غالباً نسبت به پدربزرگ و مادربزرگ خود چنین حساسیتی ندارند و این به سالمندان قدرت می دهد تا بتوانند در حل مشکلی که نوه​شان را درگیر کرده است، مؤثر و مفید واقع شوند. کودکی در این باره می گوید: «مادر بزرگم، منو درک می کنه!»
۶ ـ سالمندان می توانند معلمان ِ بسیار صبور و مؤثری باشند که با بروز علایق، مهارت ها و سرگرمی های دوران جوانی خودشان، ایده ها و فعالیت های تازه ای را به بچه ها معرفی کنند. از بازی های سنتی و ساده زمان های گذشته گرفته تا داستان ها و قصه ها یا حتی واژه ها و تکیه کلام های پر معنی که استعمال آنها بتدریج در میان ما کمرنگ شده است. چیزهایی که کودکان از پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان می آموزند می تواند عمق و دوام بیشتری نسبت به تعالیم دیگران در آنها داشته باشد.
فوایدی که نصیب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می شود
۱ ـ سالمندان در نقش ِ جدیدی که در زندگی خود ایفا می کنند، آزادی لذت بخشی را تجربه خواهند کرد. آنها فشار دوران پدری یا مادری خود را احساس نمی کنند؛ به این ترتیب بسیاری از بهره مندی های آن دوران را نصیب خود می کنند بدون این که مدام به اشکال تراشی نوه هایشان بپردازند.
۲ ـ بسیاری از مردم، پدربزرگی یا مادربزرگی را با عنوان فرصتی دوباره می بینند که حالا می توانند خلأهای رابطه پدر یا مادر ـ فرزندی خود را پر کرده و بسیاری از خطاهای گذشته را جبران کنند. این بار نوه ها فرصت های دوباره هستند.
۳ ـ آمارها نشان می دهد که سالمندان فعال و مؤثر، بسیار کمتر به افسردگی مبتلا شده و سطح رضایت در آنها بالاتر از دیگر سالمندان است. آنها زندگی شادتری را تجربه می کنند و نسبت به آینده نیز امیدوارتر خواهند بود.
۴ ـ پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و نوه هایشان می توانند نقش معلم و دانش آموز را برای همدیگر داشته باشند و جالب این است که اینجا همیشه بزرگ تر ها معلم نیستند، بسیاری اوقات این بچه ها هستند که به آنها چیز های جدید یاد می دهند. تصور کنید، کودکی را که سعی می کند با آموزش نحوه اس ام اس دادن یا استفاده از قرآن یا مفاتیح موجود در موبایل یا حتی معرفی دنیای وسیع و شگرف اینترنت، فواید استفاده از تکنولوژی را به پدربزرگ یا مادربزرگش نشان دهد. نوه ها این فرصت را به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می دهند که دنیا را با نگرشی تازه و از دید یک کودک ببینند.
۵ ـ همان طور که کودک با حضور پدربزرگ و مادربزرگش به ریشه های خود برمی گردد، سالمندان نیز با حضور نوه های خود این فرصت را می یابند که به واسطه نوه های خود میراثی گرانبها برای نسل آینده به جا بگذارند و به این ترتیب به اشتیاق خود نسبت به ابدی و جاویدان بودن ـ که ذاتا در انسان وجود دارد ـ پاسخ می دهند.
و اما منافعی که عاید والدین می شود
امروزه بسیاری از والدین تحت فشار هستند. شانه یک پدر یا مادربزرگ مهربان و حمایتگر، می تواند جای امنی باشد برای تکیه دادن، صحبت کردن و آرام گرفتن. همچنین حضور آنها، این اطمینان خاطر را به والدین می دهد که بزرگ ترهای دیگری هستند که کودکانشان را دوست داشته و مراقب آنها باشند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، می توانند سهمی از فشارهایی را که والدین تحمل می کنند برطرف کنند. آنها می توانند در خانواده های مدرن امروزه نقش یک شبکه مستحکم را بازی کنند.

فاطمه عمانی – روزنامه جام جم

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای زندگى زیر سایهِ بزرگترها بسته هستند

چگونه در ذهن دیگران ماندگار شویم؟

image

 

در واقع، بسیاری از ما علاقمند هستیم که اطرافیانمان برداشت مطلوبی از برند شخصی مان داشته باشند. این مهم به ویژه در تعاملات و مناسبات سازمانی از جلوه بیشتری برخوردار است. به عبارتی تصور و قضاوت سایرین برای ما انسانها از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش بسیاری از ما در جهت ایجاد تصویری مطلوب از خود در ذهن دیگران است . هنر مدیریت برداشت (impression management)، از جمله مهارتهای اساسی افراد در برقراری ارتباطات و تعاملات است. مدیریت برداشت بر اهمیت ارتقای شایستگی های باطنی و ظاهری تأکید دارد، ودرواقع بر دو محور اساسی صورت و سیرت زیبا متکی است.


مدیریت برداشت فرآیند مدیریت ادراکات دیگران از خود و تحت تأثیر قرار دادن ارزیابی ها و قضاوت های آنان است و فرد تلاش دارد از این طریق تصویری برجسته و شاخص از خود ارائه دهد. سیرت نیکو و روی گشاده و آراسته از جمله ویژگی های یک برند شخصی موفق و عاملی تمایزبخش است .


تکنیک های مدیریت برداشت و مهارت های خود ارتقایی موجب می شوند تا افراد بتوانند به گونه ای شایسته تر عملکرد خود و دیگران را ارزیابی و تصویری مثبت از خود ارائه کنند. و حتی در هنر اقناع بهتر ظاهر شوند. وفای به عهد ، فروتنی ، عالم بی عمل نبودن، روی گشاده، پندار، گفتار و کردار نیک و برقراری توازن میان گفتار و کردار از جمله شاخصه ها و مهارتهای مدیریت برداشت هستند .


۱۳ ایده برای اینکه در کمتر از ۵ دقیقه تاثیر ماندگاری از خود برجای بگذاریم


بهتر است قبل از اینکه به جلسه ملاقات و یا رویداد بعدی بروید، رویکردی اندیشمندانه تر را برای صحبت با یک غریبه همفکر در پیش بگیرید. زیرا ممکن است آنها در نهایت یک شریک، مشتری، سرمایه گذاری و یا دوست جدید کسب وکار شما شوند. در اینجا ۱۴ ایده را که می توانید برای این کار استفاده کنید، مطرح می کنیم:


۱. یک سوال متفکرانه بپرسیم


سوالی بپرسیم که باعث آغاز یک مکالمه منحصر به فرد شود. مثلا به جای ” کار شما چیست؟” سوالمان را اینگونه مطرح کنیم: ” هدف شما از شرکت در این رویداد چیست؟” و یا ” انتطار دارید که این رویداد چه نتیجه ای برای شما دربرداشته باشد؟”، از آنها بپرسیم که درمورد ایده جدید ما چه فکر می کنند. افراد همیشه یک مکالمه جالب را به یاد خواهند داشت.


۲. گوش دهیم


اگر اجازه دهیم که طرف مقابل اول صحبت کند و یا پس از مطرح کردن سوال یا شروع بحث، با دقت به پاسخ او گوش دهیم، تاثیری به مراتب بیشتر، مثبت و به یادماندنی تر خواهیم داشت. اینکه ما دو گوش و یک دهان داریم، دلیلی دارد، پس باید از آنها بر همین اساس نیز استفاده کنیم.


۳. بپرسیم که چه کمکی می توانیم انجام دهیم


هنگام ملاقات با یک فرد جدید، یک استراتژی خوب این است که به سرعت بفهمیم که کار طرف مقابل چیست و بلافاصله به دنبال راه هایی برای کمک به او باشیم. از او بپرسیم: ” آیا اگر شما را به آقای ایکس مرتبط کنم، کمکی به شما خواهد کرد؟” و یا ” آیا می توانم شما را به آقای ایکس معرفی کنم؟”


۴. آنها به دلیلی نیاز دارند تا ما را به خاطر بسپارند


یکی از مهمترین کارهایی که می توانیم در پنج دقیقه اول ملاقات با افراد جدید انجام دهیم، این است که به آنها دلیلی بدهیم تا ما را به خاطر بسپارند. در یک رویداد مرتبط با کسب وکار، ممکن است که آنها افراد مختلفی را ملاقات کنند، اما زمانی که شما در اولین برخورد تاثیری قوی و به یادماندنی از خود به جای بگذارید، دفعات بعد آنها شما را در یاد خواهند داشت.


۵. بر کیفیت تمرکز کنیم، نه کمیت


در حین مکالمه، از خود شور و علاقه واقعی نشان دهیم و بر روی کیفیت ارتباطاتی که پیدا می کنیک تمرکز کنیک، نه بر تعداد کارت ویزیتهایی که جمع می کنیک. کارتهای ویزیت برای شما تبدیل به مشتری نخواهند شد، اما ارتباطات و روابط قوی خواهند شد.


۶. از رویدادها غافل نشویم و نبض بازار را بدست گیریم


شرکت در رویدادهای کسب وکار و مجامع صنفی و تخصصی نظیر سمینارها و همایش ها ، یک راه عالی برای گسترش شبکه های حرفه ای خود از طریق ملاقات با سایر افراد این حرفه است. ما هیچ وقت نمی دانیم که چه کسانی را ملاقات خواهیم کرد و به چه روابط کاری در آینده دست خواهیم یافت.


۷. به طور شفاف و واضح بگوییم که در انجام چه کاری بهترین هستیم


سعی کنیم که مکالمه خود را با افراد جالب سازیم و آن را با شور و علاقه ادامه دهیم. درمورد کار خود باافتخار و باهیجان صحبت کنیم تا پیام خود را شفاف تر و دلچسب تر ارائه کنیم.


۸. یک داستان بگوییم


گفتن داستان بهترین راه برای ایجاد یک استعاره است و به دیگر افراد اجازه می دهد نوع تفکر ما را بشناسند.


۹. لبخند بزنیم و مدیریت توجه را جدی بگیریم


افراد در هفت ثانیه اول پس از ملاقات، ما را قضاوت می کنند. لبخند زدن به روی آنها و ایجاد تماس چشمی، به آنها نشان می دهد که ما خونگرم و به صحبت کردن با آنها علاقمند هستیم. این حرکات کوچک زمینه را برای شروع یک مکالمه معنادار آماده می کند.


۱۰. نام آنها را تکرار کنیم


همه افراد دوست دارند که صدا زدن نام خود را بشنوند، این کار کمک زیادی به ایجاد ارتباطات می کند. این کار همراه با ارتباط چشمی و دست دادن به روش اصولی، تصور مثبتی از ما را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد (می توانید مطالب بیشتر درخصوص مهارتهای ارتباطی غیرکلامی و زبان بدن را در کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی به قلم اینجانب بخوانید)


۱۱. سربزنگاه بر کیفیت ارتباطات خود بیفزاییم


تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که شاید روشهای قدیمی تر مثل کارتهای ویزیت کمی تحت الشعاع قرار گیرند (البته نباید اثرات کارت ویزیت و ضرورت آن را دست کم گرفت)، البته می توانید در پایان هر ملاقات و ردوبدل کردن کارت، از آنها بخواهید تا آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات خود را در تلفن همراه شما وارد کنند. پس از آن، می توانید در همان لحظه ایمیل یا ژیامی را از طرق مختلف از جمله پیامک، وایبر،… را برای آنها ارسال کنید و اینجاست که در همان لحظه با آنها مرتبط می شوید. ممکن است کمی عجیب به نظر برسید و انجام آن سخت باشد، اما تعداد پیگیریهای افراد بعد از ملاقاتها را بسیار افزایش خواهد داد. این همان مفهوم بازایرابی سر بزنگاه است!


۱۲. درمورد علایق خود صحبت کنیم


در مورد علایق خود با آنها صحبت کنیم و از آنها نیز درمورد علایقشان بپرسیم. این کار از گارد گرفتن افراد جلوگیری می کند و به ایجاد رابطه کمک زیادی می کند.


۱۳. آنها را تحسین کنیم


اطمینان حاصل کنیمد که ظاهر و رفتارشما منعکس کننده سلامت و انرژی مان است. به افرادی که ملاقات می کنیم، علاقه واقعی نشان دهیم؛ از آنها سوالاتی در مورد خودشان بپرسیم و سعی کنیم چیزی در آنها بیابیم تا آن را تعریف و تحسین کنیم.


مجله اینترنتی برترین ها

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای چگونه در ذهن دیگران ماندگار شویم؟ بسته هستند

وظیفه وبلاک ها درعصربحرانى بشر!

image

نسل ما شیوع طاعون های هولناک را تجربه نکرده است و فجایع جنگ جهانی اول و دوم را که طی نبردی صدها هزار
سرباز در خون می غلتیدند را فقط در کتاب های تاریخی خوانده است. او بارها و بارها از خود پرسیده است مگر پدران ما چگونه می اندیشیدند؟ یا شاید گفته باشیم؛ ای وای، بیچاره نیاکان ما که توان حفاظت از خود را در مقابل قدرت طبیعت یا شیوع بیماری نداشته اند و احتمالاً گفته باشیم؛ چه خوب که در این دوره پا به دنیا گذاشته ایم تا از جلوه های مدرن زندگی امروز سود ببریم. به راستی آیا تاکنون فکر کرده ایم که روزی فرزندان نسل ما در مورد نیاکان خویش چه خواهند گفت، چگونه قضاوت خواهند کرد؟ آیا نخواهند گفت که پیشینیان ما تا چه حد جاهل و ستمکار بوده اند که سیاره یی تا این حد غیرقابل زندگی را برای ما به ارث گذاشته اند؟ جهل را در محرومیت از تحصیلات ابتدایی جست وجو نکنیم و واژه ستمکاری را معادل تحقیر ملتی به وسیله ارتشی اشغالگر ترجمه نکنیم. جاهل، نسل ما است که هنوز نمی داند چگونه به همزیستی با محیط پیرامون خویش بپردازد بی آنکه در پی نابودی آن باشد. ستمکار ما هستیم که به انتقال زمینی از تهی لبریز به نسل های آینده پرداخته ایم.

عصری که در آن به سر می بریم به تعبیری حساس ترین مقطع زندگی بشر است و شکست در گذر از آن دورانی بحرانی و تلخ را برای کره زمین، محیط زیست و بشر به همراه خواهد داشت. کما اینکه در گوشه و کنار دنیا شاهد به صدا درآمدن زنگ خطرهای این بحران بوده ایم. آنچه بشر امروز را رنجور ساخته است، مثل رواج این همه الگوی غلط در رفتارهای مصرفی و تولیدی انسان ها که در پس نقاب های بعضاً دلفریب نفس زیست کره را به شماره انداخته اند، انفجار جمعیتی که همچون جوجه های سر از تخم درآورده حریصانه دهان باز کرده و در طلب امکانات و تسهیلات و حقوق حقه فردای خود است. تحمیل جنگ و نکبت به ملت ها برای تامین منافع اقتصادی اقلیت، قربانی شدن منابع بی شمار انسانی و طبیعی در پی وقوع بلایای متعددی همچون سیل، خشکسالی، بیابان زایی و توفان، همگی یا متاثر از تخریب های زیست محیطی صورت گرفته به دست بشر هستند یا وقوع آنها منجر به تحمیل فشارهایی خارج از ظرفیت بر زمین خواهد شد که در نتیجه آن به دور باطل وقوع بلایا و حوادث ناشی از تخریب محیط زیست بازمی گردیم.

امروز با آنکه صف اول قربانیان تخریب های زیست محیطی که احتمالاً کم یا بیش، مستقیم یا غیرمستقیم، بنا به جهل یا اجبار، خود نیز دستی در تخریب محیط زیست داشته اند، یا در برهوت دانش و درک وقایع به سر می برند یا صدایشان به جایی نمی رسد، با آنکه جمعیتی عظیم بی خبر از نشانه های وقوع بحران در کنج عافیت ظاهری خود لمیده اند، با آنکه توان متقاعدسازی، رسانه یی و اطلاع رسانی طرفداران محیط زیست سراسر جهان در مقابل غول هایی که از بابت این همه تخریب هرروزه منتفع می شوند آنچنان تنگ و کم مایه است که گاهی امیدهای ما را به یأس مبدل می سازد و با آنکه امروزه بحث حفاظت از محیط زیست در بسیاری از مواقع به ژست های سیاسی و دیپلماتیک تنزل پیدا کرده است.

اما امروز اوضاع آنچنان آشفته است که تصور می کنم از جمله مهمترین اقدامات طرفداران محیط زیست، آگاهی از وضعیت یکدیگر در گوشه و کنار دنیا است. هرچند که ملی یا منطقه یی فکر و عمل کنیم از این نکته هم نباید غافل شویم که همه ما مسافران قطاری هستیم که به سوی ایستگاه بحران می تازد. هر ترمز این قطار می تواند به میزانی هرچند اندک از سرعت آن بکاهد تا با ورود به محوطه سوزنبانی بدون حادثه خط عوض کنیم و در مسیر پایداری پیش برویم. بدانیم مشکلات حاد دیگران چیست، زاویه دید آنها کدام است و آنها که جلوتر یا موفق تر هستند چگونه مردمانی بوده اند و چطور توانسته اند بهتر عمل کنند. شکی نیست که موفق های حوزه دفاع از محیط زیست نیز از ابتدا آنقدر موفق نبوده اند و هنوز هم در مسیر خود با موانع روبه رو هستند. اینکه من متخصص حوزه محیط زیست باشم یا دلسوخته آن شرط کافی برای کسب موفقیت در فرآیند حفاظت از محیط زیست محسوب نخواهد شد و چه بسا سابقه ذهنی ناموفقی نیز در جامعه به جا بگذارد.

امروز تا می توانیم تلاش کنیم پتانسیل های حرفه ها، گروه ها و بخش های مختلف جامعه را به فعلیت برسانیم. اگر من فعال محیط زیست باشم اما نماینده من در مجلس از ضرورت در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی در پروژه توسعه حوزه انتخابیه اش بی اطلاع باشد، اگر محیط زیست برای روزنامه نگاران شهر من تیتر داغ محسوب نشود، اگر قضات و وکلای دادگستری در رسیدگی به پرونده های زیست محیطی از تبحر و دید لازم برخوردار نباشند، اگر مهندسان سرزمین من به مطالعات ارزیابی زیست محیطی بی اعتنا باشند، در این صورت تخصص و دلسوختگی من چه دردی را دوا می کند؟ تصور می کنم موفقیت ما در حفاظت از محیط زیست زمانی میسر است که یک چشم انداز و رسالت مشترک برای همه فعالان این عرصه قائل باشیم، مساله محیط زیست را به ملموس ترین بخش های زندگی فردی و حرفه یی شهروندان وارد کنیم و بهترین و موفق ترین تجربیات دیگران را در این عرصه تجزیه و تحلیل کنیم و به الگوسازی های بومی بپردازیم و طوری با موضوع محیط زیست برخورد کنیم که بشر فردا از رفتار نیاکان خود حیرت زده و متاسف نباشد.

                           ” علیرضا آینه چیان “

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای وظیفه وبلاک ها درعصربحرانى بشر! بسته هستند

خرم آباد ، شاهکار معمارى

 

شهرستان خرم آباد، مرکز لرستان باستانی در دره ای باصفا و بر ساحل رودخانه خرم آباد قرار دارد که همه جاذبه های تاریخی و طبیعی را که هر بیننده ای به دنبال آن است در خود جای داده و بسیارى از پژوهشگران برآنند که این شهر جایگاه نخستین شهر مهم ایلامی خایدالو (هیدالو) است.
شهر قدیمی شاپورخواست (سابرخواست) در دوره ساسانی و قرون نخستین هجری دارای مسجد جامع و بازارها و ساختمانهای بسیاری بوده و بافاصله کمی در ساحل چپ رودخانه جای داده شده بوده است.
هنوز بقایایی از دیوارهای بزرگ و پهن که از سنگ و ملاط به سبک دوره ساسانی است از محاذی شهر کنونی تا روستای تیر بازار دیده می شود.image

چنین به نظر می رسد که در اواخر قرن ششم هجری شجاع الدین خورشید موسس خاندان اتابکان لر کوچک شهر کنونی خرم آباد را اساس قرار داده و توسعه بخشیده است و احتمالا در حمله مغول این شهر ویران شده است.

خرم آباد، سرزمین تاریخ و طبیعت

در مجموع شهری که امروزه از آن به نام خرم‌آباد نام برده می شود از نخستین سکونت گاه های مردم ایران به شمار می‌رود. آبشارهای زیبا، سرابها، دریاچه کیو، پارکهای جنگلی، آبسرده، بیدهل، گلستان، رباط، زاغه، آبشار بیشه و … از جمله جاذبه های و منظر طبیعی این شهرستان محسوب می شود.

image

 

رودخانه های کشکان و رودخانه خرم آباد از این شهر عبور می کند و ارتفاعات مخمل کوه، یافته، سفید کوه، هشتاد پهلو، کوکلا، تاف و … از مهم ترین کوههای آن به شمار می رود.

اهمیت این شهرستان علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ما قبل تاریخ موجود در این شهرستان بازمی گردد.

غارهای پیش از تاریخ کنجی، یافنه، پاسنگر، گر ارجنه، قمری، پل شاپوری، قلعه فلک الافلاک، آسیاب گبری، گرداب سنگی، مناره آجری، مقبره بابا طاهر، سنگ نوشته، پل صفوی، حمام گپ و … از جمله آثار تاریخی موجود در این شهرستان است.

قلعه فلک الافلاک، شاهکار معماری دنیا

قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

image

ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه سترگ و باشکوه تا سطح تپه پنج متر و ۲۲ سانتی متر و مساحت کلی آن پنج هزار و سیصد متر مربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

 

ورودی قلعه فلک الافلاک در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی به عرض ۱۰ متر و ۲۰ سانتی متر و ارتفاع سه متر ساخته شده و در ساخت این بنا از مصالحی چون خشت، آجر (قرمز و بزرگ)، ‌سنگ و ملات استفاده شده است.

از جمله نکات قابل تامل در این بنای بی نظیر وجود چاه قلعه به عمق ۴۲ متر در حیاط اول و گریزگاه اضطراری در حیاط دوم است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوی و قاجار) و این اثر همان دژمعروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

از بدو شکل گیری، این بنای عظیم و دیدنی تا به حال کاربریهای سیاسی، نظامی، خزانه سلطنتی، مقر حکومتی، پادگان نظامی و زندان سیاسی داشته است و اکنون نیز به عنوان موزه باستانشناسی، مردم شناسی و آزمایشگاه مرمت اشیا و چایخانه سنتی از آن استفاده می شود.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ نوشته، نمادی از فرهنگ و تمدن قوم لر

در مرکز شهر خرم آباد ضلع شرقی خیابان شریعتی ودر مسیر قدیمی شهر تاریخی “شاپور خواست” به خوزستان سنگ نوشته ای به شکل مکعب که بصورت یکپارچه متصل به صخره ای طبیعی بوده است، قراردارد.

 

ارتفاع متون کتبیه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته ۳۴۴ سانتیمتر است.

این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دور تا دور ستون سنگی تحریر شده است که در گذشته به “برد نوشته” معروف بوده است.

کتیبه با بسم الله شروع شده و موضوع آن مربوط به حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنتهایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

این یادمان فرهنگی مربوط به دوره سلجوقی بوده و به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی “گپ”، نمونه ای از معماری دوران صفوی

حمام “گپ” در مرکز شهر خرم آباد و در کنار میدان گپ واقع شده و منسوب به حسین خان ساکی است.

احتمال می رود این بنا با بنای پل گپ خرم آباد هم دوره باشد که در دوره شاه سلطان حسین صفوی بنا شده است. مساحت آن قریب به ۷۹۰ متر مربع می باشد و به نظر می رسد در ادوار بعدی نیز در آن تغییراتی لحاظ شده است.

 

تزئینات ساده گچبری در رسمی بندیهای زیر گنبد آن وجود دارد و هیچ شواهدی دال بر وجود نقاشی و آهک بری در آن وجود ندارد.

در گذشته آب رسانی بنا از چاهی موسوم به گور یا گاورو که در قسمت تون قرار دارد؛ تامین می شده و فاضلاب آن از طریق تنبوشه های در زیر خیابان فردوسی به رودخانه می ریخته است.

در قسمت بینه دو ستون سنگی و در گرم خانه نیز چهار ستون سنگی وجود دارد، قوسهای اجرا شده در بنا همگی از نوع شبدری کند می باشد.

این بنا مربوط به دوره صفویه بوده و به شماره ۲۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار یافته خرم آباد، مکانی ارزشمند در باستان شناسی پارینه سنگی

غار یافته خرم آباد، مکانی ارزشمند در باستان شناسی پارینه سنگی جهان محسوب می شود. این غار برای اولین باردر سال ۱۹۶۵ میلادی توسط “فرانک هول” باستان شناس آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت.

image

 

در سال ۸۴ نیز دومین دوره کاوش این غار توسط هیئت مشترک ایران و بلژیک آغاز شد.سرپرست ایرانی هیئت کاوش در اظهار نظری پیش از این عنوان کرده بود: غار یافته به دلیل دارا بودن بیش از دو متر رسوبات باستان شناختی اواخر عصر یخ شامل بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی جدید دارای اهمیت فراوانی در مطالعه فرهنگ اوایل این دوره در خاور نزدیک و اروپا است.

وی با اشاره به اینکه بقایای فرهنگی باقیمانده از انسانهای مدرن با عنوان فرهنگ اوریناسی شناخته می شود، اظهارداشت: این فرهنگ مربوط به انسانهایی است که ابزارهای کارآمدی که اغلب بر روی تیغه ساخته می شده، برای شکار و سایر منظورها استفاده می کردند.

سرپرست بلژیکی گروه کاوش غار یافته نیز پیش از این عنوان کرده بود: در مطالعات انجام شده شباهتهای فراوانی میان مصنوعات سنگی و فرهنگ اوریناسی اروپا وجود دارد.

مارسل اوت افزود: تا پیش از این کاوش ها، برخی از متخصصان فرهنگ اوریناسی، پارینه سنگی جدید را مختص اروپا و حاشیه شرقی مدیترانه می دانستند.

لرستان به دلیل دارا بودن شرایط مساعد آب و هوایی، محیط مناسبی برای استقرار بشر در زمان های پیش از تاریخ بوده است و این اهمیت باعث شده در سال ۱۹۶۵ میلادی دره خرم آباد به عنوان مرکز مطالعات پیش از تاریخی دانشگاه پل آمریکا به سرپرستی دکتر فرانک هول و کنت فلانری قرار گیرد.

آبشار نوژیان، محل جمع آوری گیاهان منحصر بفرد دارویی

آبشار نوژیان نیز در ۵۱ کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) واقع شده است و دارای ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج پنج متر می باشد.

image 

این آبشار یکی از زیباییهای طبیعت لرستان است که هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب می کند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.

در طول سال و به ویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می کنند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می توان از طریق راه آهن و با کمی پیاده روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

امام زاده زید بن علی، زیارتگاهی در مرکز لرستان

امام زاده زید بن علی مربوط به سال ۴۰۴ هـ .ق و بنابر کتیبه ای به خط کوفی بنای اولیه آن به فرمان بدربن حسنویه ساخته شده است.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف می باشد که با کاشیهای زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین گردیده است.

image 

بنای کنونی مقبره در سال ۱۳۰۷ هـ .ق ساخته شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبائی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته برآن نقش گردیده است.

بنابر متون کتیبه های موجود مقبره متعلق به زیدبن علی بن حسین بن علی بن طالب (ع) است.

مناره آجری، شکوه تاریخی شهر قدیمی شاپورخواست

مناره آجری به عنوان یک یادمان ارزشمند، بنایی است استوانه ای شکل در قسمت جنوبی شهر خرم آباد که به عنوان میل راهنما و جهت هدایت کاروان ها در کنار شهر قدیم شاپور خواست احداث شده است.

بقایای معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در مجاورت مناره بیانگر وجود تاسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد و …. گرداگرد بنا در گذشته می باشد.

با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلمیان برمی گردد.

بلندای این بنای تاریخی بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر می رسد.

قطر بنا در پایین ترین قسمت به ۴٫۵ متر کاهش می یابد. فضای داخلی آن از ۹۹ پله تشکیل شده و ورودی مناره در جبهه غربی روی سطح پایه قرار گرفته است.

این بنا ارزشمند مربوط به دوره آل بویه (دیلمیان )می باشد و به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه کیو، نگین فیروزه ای رنگ شهر خرم آباد

“کیو”، در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و وجه تسمیه آن آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی دیده می شود.

image

 

این دریاچه با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه های پر آب دره خرم آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

آب این دریاچه از چشمه ای که در زیر آن قرار دارد تامین می شود. مساحت دریاچه کیو هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.

image

این دریاچه از ارزشهای توریستی درون شهری برخوردار و دارای شهر بازی و امکانات تفریحی متنوعی است. این دریاچه علاوه بر زیباییهای چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر نیز است.

 

 

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای خرم آباد ، شاهکار معمارى بسته هستند

بهداشت روانى را دست کم نگیرید

image


اگر خوب به اطرافمان نگاه کنیم، می توانیم آدم های زیادی را ببینیم که در زندگی دچار نوعی ناراحتی یا نارضایتی هستند. شما می توانید انواعی از مسائل و مشکلات روحی ـ روانی مانند: افسردگی، استرس، اضطراب، خشم و عصبانیت، برقرار نکردن ارتباطات صحیح​ و بی هدفی​را ببینید. با دقت در صفحه حوادث روزنامه ها نیز​ متوجه عمق مشکلات و مسائل پیرامون خود خواهید شد.


مثلا گاه می خوانید که بر اثر یک اختلاف مالی کوچک، قتلی رخ داده است، فردی اعضای خانواده خود را به کام مرگ فرستاده است یا فردی خود را از جایی پرت و خودکشی کرده است یا تصادف بین دو خودرو منجر به دعوا و زد و خورد جدی رانندگان شده است.


آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این اتفاقات رخ می دهد؟ آیا واقعا کسی که مرتکب قتل شده، یک قاتل بالفطره است؟ یا فردی که اعضای خانواده خود را به کام مرگ می کشد، با قصد و نیت قبلی مرتکب این جرم شده است؟ با کمی بررسی متوجه خواهید شد که بیشتر اتفاقات ناگواری مانند قتل، بسیار اتفاقی و بر اثر یک خشم افسار گسیخته رخ داده و گاه فردی که هیچ سابقه کیفری ندارد، در یک لحظه به دلیل کنترل خشم خود و آگاهی نداشتن از مهارت کنترل خشم، مرتکب جرم سنگینی چون قتل می شود.


گاه کسی که دست به خودکشی می زند نیز، قربانی خشم کنترل نشده خود می شود یا علل بیشتر طلاق ها نبود درک متقابل و برقرارنشدن ارتباط درست بین زوجین است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم و خوب، علاوه بر تامین نیازهای جسمانی و مالی، نیازمند تامین نیازهای روحی و روانی خود نیز هستیم و تامین این نیازها در گرو​ رعایت بهداشت روانی است. با این مقدمه باید به اهمیت سلامت و بهداشت روانی در زندگی​ پی برده باشید.


بهداشت روانی چیست؟


یافته های علمی نشان می دهد بهداشت روانی از مهم ترین نیازهای انسان امروزی است و اهمیت آن کمتر از بهداشت جسمانی نیست. همان طور که ما نیاز داریم بهداشت جسمی خود را رعایت کنیم تا دچار انواع بیماری ها نشویم، لازم است بهداشت روانی خود را نیز رعایت کنیم چراکه​ سلامت جسمانی ما نتیجه سلامت ذهن و روان ماست. حال سوال اینجاست که چگونه بهداشت روانی را رعایت کنیم؟ همان طور که برای سلامت جسمی خود لازم است مهارت هایی مانند مهارت های ورزشی را یاد بگیریم و این که بدانیم چگونه غذا بخوریم، در غذاهای روزانه خود از چه مواد غذایی استفاده کنیم، برای تامین سلامت روانی هم، لازم است مهارت هایی را بیاموزیم، مهارت هایی مانند مهارت خودآگاهی یا شناخت خود، کنترل خشم، کنترل استرس، حل مساله، تصمیم گیری، ارتباط موثر، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط بین فردی و مهارت هدفگذاری که به مجموعه این مهارت های دهگانه، مهارت های زندگی گفته می شود که از سوی سازمان جهانی بهداشت جزو طرح های پیشگیرانه ـ ارتقایی بهداشت روان شمرده می شود.


امروزه مهارت های زندگی در بسیاری از کشورها از دوران پیش از دبستان آموزش داده می شود، چراکه برای تامین سلامت روان در سطح ملی، باید همه افراد جامعه از سلامت روحی و روانی برخوردار باشند و از طرفی هزینه ای که امروز به​ آموزش و پیشگیری اختصاص می دهیم، بسیار کمتر از هزینه ای است که در آینده برای درمان در نظر می گیریم. برای کسب مهارت در هر کاری ابتدا باید به دانش چگونگی انجام یک کار آگاهی داشته باشیم و با تمرین زیاد بتوانیم آن دانش را به رفتار تبدیل کنیم. بنابراین تنها یاد گرفتن مهارت های زندگی از ما، انسان ماهری نمی سازد، لازمه ماهر شدن تمرین کردن مداوم است و اولین مهارت از مهارت های ده گانه، مهارت شناخت خود است.


چقدر خودتان را می شناسید​


برای شناخت خود، باید به این پرسش اساسی پاسخ داد: من چه کسی هستم؟ یا به عبارت ساده تر، من کی ام؟ آیا تا به حال به این سوال خوب فکر کرده اید؟ آیا واقعا خود را می شناسید؟ آیا با نقاط قوت و ضعف خود آشنایی دارید؟ آیا از احساسات مثبت و منفی خود باخبرید؟ آیا خودتان را دوست دارید؟ و بسیاری دیگراز این گونه سوالات که پاسخ دادن صحیح به آنها در نتیجه شناخت کامل خود است. درواقع آگاهی و شناخت ما از خودمان، نوع احساسات و به دنبال آن رفتارهای ما را شکل می دهد. بنابراین خودآگاهی یا خودشناسی، یعنی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، ویژگی های مثبت و منفی و آشنایی با توانایی ها و ناتوانی​ های خویش است. قبل از پرداختن به اجزای خودآگاهی لازم است ​ با بخش های روح و روان خود آشنا شویم.


روح و روان ما از چه بخش هایی تشکیل شده است​؟


به طور کلی روح و روان آدمی از سه بخش تشکیل شده؛ افکار، احساسات و رفتار که با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. به طوری که افکار ما احساسات ما را رقم می زنند و احساسات ما، رفتارهای ما را تعیین می کنند. بنابراین بخش اساسی روان ما، افکار ماست. این افکار ماست که باورها و تفسیر و برداشت ما از دنیای اطراف را رقم می زند. در حقیقت ما همانی هستیم که فکر می کنیم. بنابراین شناخت افکار و باورهایمان می تواند حقایق زیادی از وجودمان را آشکار کند. حال چطور افکار ما احساسات و رفتارهای ما را شکل می دهند؟​ فردی را در نظر بگیرید که فکر می کند فاقد اعتماد به نفس است یا از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیست، ​ فکر می کنید که این طرز فکر چه احساسی ​ برای او ایجاد می کند؟


این طرز فکر نوعی احساس ترس و ناتوانی را در او شکل می دهد و این احساس رفتارهایی چون کم رویی، رودررو نشدن با شرایط جدید و ناتوانی در تصمیم گیری​را ​به وجود می آورد. برعکس کسی که فکر می کند از اعتماد به نفس کافی برخوردار است، این فکر مثبت، منجر به احساسات مثبتی چون توانایی انجام امور و احساس خوشبینی می شود و این احساسات رفتارهایی چون قاطعیت و تعهد در انجام کارها را ایجاد می کند. می توان دریافت که افکار منفی و نادرست، احساسات منفی و ناخوشایند ایجاد می کنند و به دنبال آن رفتارهای منفی و نادرست از ما سر می زند و برعکس افکار مثبت، احساسات خوشایند و رفتارهای مثبت را شکل می دهد. بنابراین اگر در ما احساسات و رفتارهایی ناخوشایند وجود دارد، ابتدا باید به سرمنشاء آن یعنی افکار بپردازیم تا بتوانیم با شناخت افکار و نگرش ها، احساسات و رفتارهای ناخوشایند را تغییر دهیم.

 

خودمان را بشناسیم​


برای این که خودمان را خوب بشناسیم، لازم است خود را از نظر جسمی، روحی و از نظر دیگران مورد بررسی قرار دهیم.​


خودشناسی یا خودآگاهی جسمانی به معنی شناخت کامل ویژگی های جسمانی است. ساده ترین کار، قرار گرفتن در مقابل یک آینه بزرگ است. در این آینه می توانید همه ابعاد جسمی خود را با دقت مشاهده کنید، این که موها و پوست شما چه رنگی است؟ قد شما چقدر است؟ چاقید یا لاغر؟ چگونه لباس می پوشید؟ وضع دندان هایتان چگونه است و… پاسخ دقیق به همه این سوالات می تواند شما را با ویژگی های جسمانی تان آشنا کند. بعد از آشنایی با ویژگی های جسمی، ممکن است ​ برخی از ویژگی های جسمی خود را دوست نداشته باشید مثلا رنگ موهای خود را نپسندید یا از قد خود راضی نباشید.


حال باید به این نکته توجه کنید که آیا ویژگی های ناخوشایند جسمانی تان قابل تغییرند یا غیرقابل تغییر؟ مثلا رنگ موها یک مشکل قابل تغییر است و شما می توانید آن را تغییر دهید تا به رنگ دلخواه برسید، ولی نارضایتی از قد یک ویژگی غیرقابل تغییر است. شما می توانید فهرستی از ویژگی های جسمانی خوشایند و ناخوشایند خود تهیه کنید و سپس قابل تغییر بودن یا غیرقابل تغییر بودن آنها را مشخص کنید. مرحله بعدی، تغییر ویژگی های قابل تغییر و پذیرفتن ویژگی های غیرقابل تغییر است. به یاد داشته باشید که داشتن افکار منفی در مورد ویژگی های جسمی به احساسات منفی و رفتارهای نادرست منجر می شود. مثلا ممکن است شما قد کوتاهی داشته باشید و بخواهید ورزش والیبال را انتخاب کنید. در این صورت کوتاهی قد برای شما نوعی فکر منفی ایجاد می کند و در شما احساس غم و اندوه و گاه حسرت ایجاد کرده ، سبب می شود در بسیاری از جمع ها حضور نیابید، ولی اگر به جای این فکر منفی، کوتاهی قد خود را بپذیرید و به ویژگی های مثبت جسمی خود فکر کنید، احساسی مثبت خواهید داشت. مثلا ممکن است قد کوتاهی داشته باشید ولی چهره خوبی داشته یا از قوای بدنی خوبی برخوردار باشید.


خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟​


شما تا چه اندازه با توانایی ها و ناتوانی ها، ویژگی های مثبت و منفی، ارزش ها و باورهای خود آشنا هستید؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است خودتان را به طور صحیح ارزیابی کنید و همه ویژگی های مثبت و منفی و تمام توانایی ها و ناتوانی​ های خود را بشناسید، اما از کجا بدانیم ​ ویژگی های ما مثبت، منفی یا خنثی هستند؟ معیار تعیین نوع ویژگی ها، سود و ضرر فردی و جمعی است. بنابراین ویژگی های مثبت به ویژگی هایی گفته می شود که هم خود ما و هم دیگران از آن احساس رضایت می کنیم، مانند مهربانی.


ویژگی های منفی ویژگی هایی است که یا خود فرد یا اطرافیان یا هر دو از آن رضایت نداشته باشند، مانند عصبی بودن یا زود از کوره در رفتن. ویژگی های خنثی ویژگی هایی هستند که خود فرد از داشتن آن احساس رضایت دارد، ولی در دیگران هم احساس نارضایتی ایجاد نمی کند یا خود فرد از آن ناراضی است، ولی دیگران از آن رضایت دارند مثل بستن ساعت روی دست راست یا مطالعه در نیمه شب. پس ابتدا لازم است فهرستی از این سه نوع ویژگی تهیه کنید. در مراحل بعدی ​ باید با توانمندی ها، استعدادها و ناتوانی های خود آشنا شوید و باورها و ارزش های خود را کاملا بشناسید و آنها را فهرست کنید.


​ برای تهیه این فهرست، حیطه هایی چون حیطه جسمانی، روانشناختی، عملکرد ذهنی، ارزیابی دیگران از شما، عملکرد روزمره، عملکرد تحصیلی، شغلی، معنوی و دینی را در نظر بگیرید و در این بخش ها نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و در نهایت ​ با کوشش و تمرین، نقاط ضعف خود را برطرف کنید و نقــاط مثبت خود را بهبود بخشید.


چگونه از اطرافیان کمک بگیریم​؟


ما تا حدود زیادی می توانیم خود را بشناسیم، اما آیا قادریم تمام ویژگی های خود را بخوبی درک کنیم و بشناسیم؟ مثلا ممکن است دیگران ما را فردی حساس و استرسی بدانند، در حالی که ما از این ویژگی خود بی خبر باشیم. ​ لازم است از اطرافیان نزدیک خود مثل خانواده و دوستان صمیمی بخواهیم ما را در جهت خودشناسی بهتر یاری کنند. لذا با قاطعیت از آنها بخواهید تا صادقانه نظرشان را در مورد شما به صورت شفاهی یا کتبی بیان کنند. البته شما هم باید به همه نظرات احترام گذاشته و از شنیدن برخی از آنها ناراحت نشوید. مثلا اگر در میان نظراتی که می شنوید، اغلب می گویند شما زود از کوره در می روید، ​ باید برای این ویژگی منفی خود فکری بکنید و​ آن را به مرور زمان برطرف کنید.


آنچه گفتیم بخش های مهمی از خودآگاهی است. می توان گفت ​ رشد ما در مراحل مختلف زندگی در نتیجه شناخت صحیح از خود ایجاد می شود. شناخت خود آنقدر اهمیت دارد​ حدیث معروف «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از پیامبر اکرم(ص)​ نیز در همین مورد است. بنابراین می توان با شناخت عمیق ​ و آشنایی با تمام ابعاد وجودی مان به رشد و کمالی بالنده دست یابیم. اغلب انسان های موفق در سراسر دنیا، افرادی بوده اند که شناختی دقیق از خود، علایق، استعدادها و توانمندی های خود داشته و توانسته اند ​ با تمرکز بر توانایی ها و استعدادهای خود و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت، به موفقیت دست یابند.

آزاده سیدمیرزایی جهقی ‌

 

منتشرشده در خواندینهای علمی | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای بهداشت روانى را دست کم نگیرید بسته هستند