آسمان همچو نقره گشت سپید

image

سروده اى خاطره انگیز از شادروان یحیى دولت آبادى برگرفته از کتاب سوم دبستان 

سال ١٣٣٣ خورشیدى 

شب تاریک رفت و آمد روز
وه چه روزی چو بخت من پیروز
پادشاه ستارگان امروز
از افق سر برون نکرده هنوز
باز شد دیدگان من از خواب
به به از آفتاب عالمتاب
*
یک طرف ناله خروس سحر
بانگ الله اکبر از یک سر
از صدای نوازش مادر
وز سخن های دلپذیر پدر
باز شد دیدگان من از خواب
به به از آفتاب عالمتاب
*
از افق صبحدم سپیده دمید
آسمان همچو نقره گشت سپید
با شکوه و جلال و جاه رسید
پادشاه ستارگان خورشید
باز شد دیدگان من از خواب
به به از آفتاب عالمتاب

منتشرشده در هنر و ادبیات | برچسب‌شده , | دیدگاه‌ها برای آسمان همچو نقره گشت سپید بسته هستند

زناشویى در ایران باستان یا آیین پیوگانى

image

پیوکانی ، کاری نیک است. بنیادی است که یک زن و یک مرد را به نام “همسر“ به هم وابسته میکند تا توانایی شان در سازندگی و پیشرفت آفرینش رسایی یافته ، شادی شان افزوده شود ، و خوشبختی شان بیشتر گردد. بنیاد پیوکانی “ زناشویی “ باید برپایه های خرد ، دوست داشتن ، همکاری و دلبستگی به سازندگی استوار باشد و از نادانی ، هوس خودخواهی و ویرانگری به دور باشد
در آئین مزدیسنا زناشویی کاری است پسندیده و زندگی کردن در تجرد کاری است ناروا . اما همانگونه که زناشویی کاریست پسندیده ولی تعدد زوجات روانیست وکاریست ناپسند ، و به گرفتن یک زن فرمان داده شده است ـ همانگونه که یک زن نمیتواند درآن واحد چند شوهر داشته باشد برای مرد نیز امکان ندارد و باید تنها یک زن بگیرد. مگر اینکه زن و یا مرد یکی درگذشته باشد و یا جدا شده باشند آنگاه میتوانستند دوباره ازدواج کنند. تردیدی وجود ندارد که پایه گرفتن همسر در آیین مزدیسنا مبتنی بر آزادی گزینش است و در جای جای گاتها سخن از هم پرسی دختر و پسر با خرد و راستی است. پیوند زناشویی درآئین ایرانیان بنا بحالت و وضع مرد و زن به پنج گونه تقسیم میشد که در دفاتر زناشویی ثبت میشد: ۱ـ پادشاه زن ۲ ـ چاکرزن ۳ـ ایوک زن ۴ ـ سترزن ۵ ـ خود رای زن (خودسرزن)
۱ ـ پادشاه زن : دختر پس از رسیدن به سن بلوغ و انتخاب پسری به عنوان همسر و ازدواج با او چون نخستین بار است که عروس میشود پیوند آنها بنام پادشاه زنی بسته میشود.
۲ ـ چاکر زنی : اگر زنی بیوه پس از درگذشت شوهر خود با فرد دیگری ازدواج میکرد این پیوند زناشویی زیر نام چاکر زنی ثبت میشد. واژه چاکر زنی نویسندگان غیر زرتشتی را که با اصول مزدیسنا و انواع پیوند زناشویی آشنایی نداشتند بر آن داشت که نسبت تعدد زوجات به زرتشتیان بدهند ـ درحالی که زرتشتیان درهیچ دوره ای از تاریخ مجاز به گرفتن بیش از یک زن نبوده اند و حتا کردار یک یا دوتن از پادشاهان خودکامه و مستبد را نمی توان به حساب کل جامعه ی ایرانی و زرتشتی گذاشت.

۳ ـ ایوک زنی : وقتی مردی دارای فرزند پسر نبود اگر فرزند او منحصر به یک دختر بود ازدواج این دختر و اگر چند دختر داشت زناشویی دختر کوچکتر او زیر نام ایوک زن ثبت میگردد و نخستین پسری که از این زناشویی بوجود می آید به فرزندی جد مادری خود در میآمد .
نویسندگان ناآگاه غیر زرتشتی که میدیدند جمشید پسر شیرین بجای اینکه بنام پدرش جمشید خوانده شود بنام جدش جمشید رستم نامگذاری شده چنین می پنداشتند که رستم به راستی با دختر خود شیرین عروسی کرده است و زرتشتیان را باشتباه به ازدواج با محارم متهم کردند.
طبق سنت جوامع قدیم که امروز هم تا اندازه زیادی معمول است ، پس از پیوکانی ، دختران نام خانواده پسران را می پذیرند. برای این که نام و بقای خانواده از میان نرود ، گاهی پدر بدون پسری ، با دختر و دامادش قرار میگذاشت که اگر فرزند پسری پیدا کنند ، نخستین فرزند پسر را به فرزند خواندگی به پدر دختر بدهند. در این صورت این پسر نام خانواده پدر بزرگ (یا مادرش ) را میگرفت و از پدر بزرگ هم ارث می برد. خارجیان ، به ویژه یونانیان که با این سنت ایرانیان آشنایی نداشتند ، تصور میکردند که این فرزند نتیجه همخوابگی پدر با دخترش بوده است ! در حالی که این فرزند ، فرزند مرد دیگری بوده است ، منتهی برای حفظ نام پدرِدختر ، به فرزند خواندگی به او واگذار شده است.
۴ ـ ستر زن : واژه ستر یاستر در زبان پهلوی بمعنی فرزند است که در دوران باستان چون پسر بالغی بدون زن و فرزند فوت مینمود خویشان و بستگان او میبایستی دوشیزه ای را به خرج خود و بنام آن در گذشته زیر نام ستر زنی بعقد زناشویی جوانی در آورند ـ تنها شرط زناشویی آن بود که زوجین متعهد میشدند که یکی از پسران خود را به فرزند خواندگی شخص در گذشته بدهند.

۵ ـ خود رای زن (خودسرزن): در ایران باستان چنانچه پسر و دختری که به حد رشد قانونی رسیده بودند نسبت به هم علاقه باطنی پیدا کرده و خواستار زناشویی با هم بودند ولی پدر و مادر دختر بعلتی باین امر رضایت نمیدادن عقد زناشویی آنها حتا برخلاف میل پدر و مادر برگزار میشد و عدم تمایل پدر و مادر یک زوج یا هر دوی آنها مانع انجام این امر نبود ـ این ازدواج زیر نام خود رای زن یا خود سرزن در دفترها ثبت میگردید و دختری که ازدواجش در زیر نام خودرای زن ثبت شده بود از ارث پدر و مادر خود بهره ای نمی برد.

       ” نوشته آریا برات زاده “

 

بنیاد فرهنگى اصغر روزبهى — برا ى آگاهى بیشتر نوشته دکتر علیرضا شاهپور شهبازى را ببینید
https://unitediranzamin.wordpress.com/2012/03/12/incest_in_ancient_iran/

 

 

 

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده , | دیدگاه‌ها برای زناشویى در ایران باستان یا آیین پیوگانى بسته هستند

هشت نمونه خوراکى نوشیدنى که انرژى شما را کاهش میدهند

‎هیچ‌چیز در زندگی اجتماعی و روابط انسانی بدتر از این نیست که نای تکان خوردن نداشته باشید. متأسفانه فهمیدن دلیل افت ناگهانی انرژی کمی دشوار است. اما یکی از عوامل خستگی و نداشتن انرژی، مصرف مواد غذایی نامناسب است. برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تأثیر منفی زیادی روی سطح انرژی شما دارند. یعنی به راحتی باک انرژی شما را خالی می‌کنند. در این مطلب هشت نمونه از این نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های انرژی‌بر را عنوان می‌کنیم:

 

 

image

‎نوشابه‌های لایت

‎نوشابه‌های لایت یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در جهان است. دلایل متعددی نیز وجود دارد. قبل از هر چیز چون میزان قند آنها کمتر از نوشابه‌های معمولی است؛ بنابراین طرفداران زیادی در بین افرادی که به دنبال لاغری هستند، دارند. البته طعم نسبتاً کم‌شیرین آنها نیز برای بسیاری از افراد مطلوب است.
‎متأسفانه بیشتر همین نوشابه‌های لایت حاوی یک شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام است که میزان سروتونین را کاهش داده و سطح انرژی را پایین می‌آورد. آسپارتام مسئول بروز افسردگی و حتی کاهش میل جنسی است. اگر با مصرف این نوشیدنی‌ها متوجه شده‌اید شور و حال سابق را ندارید، از مصرف آنها خودداری کنید. می‌توانید همان نوشابه‌های معمولی را آن هم به میزان کم و متعادل مصرف کنید.

‎نعنا
‎نعنا برای خوش‌طعم کردن غذاها و حتی نوشیدنی‌ها فوق‌العاده است. این سبزی همچنین برای خوشبو کردن نفس استفاده می‌شود. اما نعنا همچنین می‌تواند برای پرانرژی بودنتان دردسر ایجاد کند و حتی میل جنسی را کاهش دهد؛ به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام مانتول است که میزان تستوسترون را کاهش می‌دهد و یک مشکل بالقوه برای آقایان محسوب می‌شود. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که زیاد نعنا می‌خورید بهتر است تجدیدنظر کنید.

‎مواد غذایی کنسروی
‎از ابتدای قرن بیستم به مدت چند سال مصرف مواد غذایی کنسروی جزو انتخاب‌های عالی و هیجان‌انگیز غذایی محسوب می‌شد. چون حمل و مصرف و نگهداری این مواد غذایی راحت و ساده است. اما مصرف زیاد این محصولات غذایی سدیم و بیسفنول A به بدن می‌رساند که باعث افزایش فشار خون و به هم ریختن هورمون‌های بدن می‌شود.

‎غذاهای کنسروی
‎مقاله‌ای که در هافینگتون پست به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی بیسفنول A باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شود که به کاهش انرژی منجر خواهد شد. به عقیده محققان میزان این ترکیب شیمیایی در بدن افرادی که به مدت ۵ روز سوپ‌های کنسروی مصرف کردند به میزان ۱۲۲۱ درصد بیشتر از افرادی است که طی این مدت سوپ تازه مصرف کرده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید پرانرژی باشید دور مواد غذایی کنسروی را خط بکشید.

‎گوشت‌های فراوری‌شده
‎دلایل زیادی برای پرهیز از مصرف فست‌فودها وجود دارد. اگر اهل بیرون رفتن و غذا خوردن با دوستان هستید یا رابطه عاشقانه‌ای شروع کرده‌اید دور فست‌فودها را خط بکشید. چون این مواد غذایی باعث کاهش انرژی و میل جنسی می‌شود. مشکل گوشت‌های فراوری شده مانند هات‌داگ‌ها، همبرگرها و غیره این است که حاوی میزان زیادی سدیم، هورمون‌ها، مواد نگهدارنده و آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. تمام این ترکیبات باعث بروز اختلالات هورمونی در بدن شده و جریان خون به سمت ارگان‌ها را کاهش می‌دهند و عملکرد آنها را با مشکل مواجه می‌سازند. بنابراین در قرار ملاقات‌های بعدی فست‌فودها را برای صرف غذای دو نفره یا چند نفره انتخاب نکنید.

‎پنیر
‎پنیر یک ماده غذایی پرمصرف و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. اما باید بدانید که این ماده‌ی غذایی تأثیری منفی روی سطح انرژی دارد. چون بیشتر پنیرهای به فروش رفته در مغازه‌ها از شیر گاو تهیه می‌شوند که معمولاً در معرض هورمون‌های رشد و آنتی بیوتیک‌ها هستند. مشکل اینجاست که مصرف زیاد این هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به افزایش توکسین‌های بدن منجر شود. این توکسین‌ها یا همان سموم نیز به کاهش میزان تستوسترون ختم می‌شود. بنابراین بهتر است بدانید که مصرف زیاد پنیر می‌تواند باعث کاهش انرژی و اعتماد به نفس در آقایان شود.

‎پاپ کورن‌های مایکروویوی
‎پای ثابت تماشای فیلم یک ظرف بزرگ پاپ کورن آغشته به کره است. درست است که خوردن پاپ کورن می‌تواند لذت‌بخش باشد اما از طرف دیگر مشکلاتی در میزان انرژی‌تان به وجود خواهد آمد. بیشتر پاپ‌کورن‌های آماده و حاضری یا همان پاپ‌کورن‌های مایکروویوی حاوی ترکیبی به نام اسید پرفلورواکتانوئیک (perfluorooctanoic) هستند که باعث بروز بیماری‌های تیروئیدی و حتی مشکلات پروستات می‌شود. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل جلوی گلو است و وظیفه تولید هورمون‌ها و کنترل متابولیسم و انرژی را بر عهده دارد.

‎قهوه
‎قهوه حاوی کافئین و یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های بزرگسالان است. کافئین باعث ایجاد احساس انرژی و هشیاری می‌شود. اما واقعیت این است که مصرف زیاد و بیش از اندازه کافئین باعث بروز عصبانیت، استرس، تولید کورتیزول و خستگی مزمن می‌شود. اگر زیاد قهوه می‌خورید و متوجه شده‌اید در بیدار شدن مشکل دارید و بی‌حال شده‌اید بهتر است به سراغ قهوه بدون کافئین بروید یا از چای‌های گیاهی استفاده کنید.

بر گرفته از : همشهری آنلاین


 

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده | دیدگاه‌ها برای هشت نمونه خوراکى نوشیدنى که انرژى شما را کاهش میدهند بسته هستند

کشته شدن امیر کبیر در سروده فریدون مشیرى

image


رمیده از عطش سرخ آفتاب کویر
غریب و خسته رسیدم به قتلگاه امیر
زمان، هنوز همان شرمسار بهت زده
زمین، هنوز همین سخت جان لال شده
جهان هنوز همان دست بسته ی تقدیر
هنوز نفرین میبارد از در و دیوار
هنوز نفرت از پادشاه بدکردار
هنوز وحشت از جانیان آدمخوار
هنوز لعنت برانیم آن تزویر
هنوز دست صنوبر به استغاثه بلند
هنوز بید پریده سر فکن ده به زیر
هنوز همهمه ی سروها ؛ که ای جلاد!
مزن! مکش! چه کنی؟ های ؟
ای پلید شریر، چگونه تیغ زنی برهنه در حمام؟
چگونه تیر گشایی به شیر در زنجیر؟
هنوز آب به سرخی زندکه در رگ جوی
هنوز
هنوزبه قطره قطره گل گونه رنگ می گیرد
از آنچه چکید از رگ امیر
نه خون، که عشق به آزادگی، شرف، انسان
نه خون، که داروی غم های مردم ایران
نه خون، که جوهر سیال دانش و تدبیر
هنوز زاری آب
هنوز ناله ی باد
هنوز گوش کر آسمان، فسونگر پیر
هنوز منتظر آنم تا ز گرمابه
برون خرامی ای آفتاب عالمگیر
نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است
ترا ز کنگره ی عرش می زنند صفیر
به اسب و پیل چه نازی که رخ به خون شستند
درین سراچه ماتم پیاده، شاه، وزیر
چون او دوباره بیاید کسی ،
محال محال

هزار سال بمانی اگر چه دیر

بمناسبت بیستم دیماه سالروز مرگ جانگداز امیر کبیر 

 

Rouzbehi.ir

منتشرشده در خواندنیها | برچسب‌شده , | دیدگاه‌ها برای کشته شدن امیر کبیر در سروده فریدون مشیرى بسته هستند

طنز در سروده هاى پروین اعتصامى

image

پروین اعتصامی در اعلام اعتراضات و انتقادهایش کلام جدی خود را در پوششی از طعنه‌ها و کنایه‌های طنزآمیز بیان کرد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. طنزهای او گاه گزنده و نیش‌دار و گاه گذرا هستند که نمونه‌هایی از آنها به قرار زیر است:
طنز و اعتراض ماهرانه‌ی پروین در بیت بیت مناظره‌ی «دزد و قاضی» دیده می‌شود که در آن به روشنی جامعه‌ی دچار هرج و مرج را به تصویر کشیده است:
گفت قاضی کاین خطاکاری چه بود

دزد گفت از مردم آزاری چه سود
گفت، بد کردار را بد کیفر است

گفت، بد کار از منافق بهتر است
گفت، هان بر گو  شغل خویشتن

گفت هستم هم چو قاضی راهزن…
گفت، آن زرها که بر دستی کجاست

گفت، در همیان تلبیس شماست
گفت، آن لعل بدخشانی چه شد

گفت، میدانم و می‌دانی چه شد
گفت، پیش کیست آن روشن نگین گفت

بیرون آر دست از آستین
دزدی پنهان و پیدا کار توست

مال دزدی، جمله در انبار توست
تو قلم بر حکم داور می‌بری

من ز دیوار و تو از در می‌بری…
دیگر ای گندم نمای جو فروش

بار داری عُجب، عیب خود مپوش…
دزد اگر شب گرم یغما کردنست

دزدی حکّام، روز روشن است…
طنز نیش‌دار او در ابیات قطعه مناظره «دو قطره‌ی خون» که یکی از دست تاجور و دیگری از پای خارکنی فرو چکیده است، تصادم فقر و غنا را به تصویر کشیده و طنز این قطعه ناظر بر نابرابری‌های اجتماعی است. در جایی‌‌که قطره‌ی خون تاجور خود را با قطره‌ی خون خارکن برابر می‌شمارد و به او پیشنهاد اتحاد و اتفاق می‌دهد، قطره‌ی خون خارکن به خنده این نابرابری‌ها را به رخ می‌کشد:
به خنده گفت، میان من و تو فرق بسی است

تویی ز دست شهی، من ز پای کارگری
برای همرهی و اتحاد با چو منی

خوش است اشک یتیمی و خون رنجبری
تو از فراغ دل عشرت آمدی به وجود

من از خمیدن پشتی و زحمت کمری
ترا به مطبخ شه، پخته شد همیشه طعام

مرا به آتش آهی و آب چشم تری…
تو از فروغ می ناب، سرخ رنگ شدی

من از نکوهش خار و سوزش جگری…
پروین در سه قطعه‌ی «دیوانه و زنجیر»، «مست و هشیار» و «سر و سنگ» طنز را به روش تجاهل‌ المعارف (تحامق و کودن نمایی) به طرز هنرمندانه‌ای به نمایش گزارده و در آن‌ها در پشت شخصیت‌های به ظاهر نادان مانند مست و دیوانه فساد اجتماع عصر خویش را ترسیم نموده است.
در مناظره‌ی بین مست و محتسب می‌خوانیم:
محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت

مست گفت: ای دوست، این پیراهن است، افسار نیست
گفت: می‌باید تو را تا خانه‌ی قاضی برم

گفت: رو صبح آی، قاضی نیمه شب بیدار نیست
گفت: نزدیک است والی را سرای، آنجا شویم

گفت: والی از کجا در خانه‌ی خمّار نیست؟
گفت: تا داروغه را گوییم، در مسجد بخواب

گفت: مسجد خوابگاه مردم بدکار نیست
گفت: دیناری بده پنهان و خود را وارهان

گفت: کار شرع، کار درهم و دینار نیست…
گفت: باید حد زند هشیار مردم، مست را

گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست

فرستنده : مسرور مسرورى

 

منتشرشده در هنر و ادبیات | برچسب‌شده , | دیدگاه‌ها برای طنز در سروده هاى پروین اعتصامى بسته هستند