فعال نمودن آجنا به علم، آگاهی و ظرفیت احتیاج دارد. بدیهی است که فعال شدن چشم سوم قبل از حصول این موارد، میتواند فاجعه ایجاد کند. برخی از جویندگان و طالبان به دنبال شیوههای فوری و آنی برای فعال سازی چشم سوم میباشند. اینان غافلاند که در صورت دستیابی به این شیوهها، بزرگترین ضررها و آسیبها را به خود وارد خواهند نمود.
انجام تمرینهای منظم و مستمر، زیر نظر مربی آگاه و ورزیده، میتواند آجنا را بیدار نماید. دقت نمایید انجام تمرین بدون داشتن و نظارت مربی عالم و عامل، تبعات و مشکلات فراوان به دنبال خواهد داشت. با عنایت به موارد مذکور، در ادامه بحث به بعضی از تمرینهای مفید برای تحریک آجنا اشاره میگردد:
۱ ـ شستوشوی حفرات و سینوسهای بینی که باید زیر نظر استاد و طبق اصول خاصی انجام گردد. این عمل باعث تحریک اعصاب اطراف آجنا میشود. سینوسها و سلامت آنها با عملکرد چشم سوم ارتباط دارد.
۲ ـ تنفس سایشی که باید در حضور استاد انجام شود. در این حالت انتهای گلو و کام نرم توسط هوای دم و بازدم به ارتعاش درمیآید و این خود باعث ارتعاش غدهی صنوبری و غدهی هیپوفیز میگردد. در تنفس سایشی با تنگ کردن مجرای حلق، دم و بازدم انجام میشود، بهطوری که هوا به سختی وارد و خارج شده و ضمن ایجاد صدا، دیوارهی حلق را به ارتعاش درمیآورد. این حالت مانند خرخر کردن در خواب میباشد و در افرادی که خوابشان سنگین است دیده میشود. در تنفس سایشی دم از طریق بینی و بازدم از راه دهان انجام میشود. این تمرین بسیار حساس و خطرناک است.
۳ ـ ماساژ دادن و ضربه زدن به پیشانی در حالت آرامش و خلسه باعث تحریک چشم سوم میشود. این کار باید با توجه و تمرکز کامل صورت گیرد. با عنایت به ارتباط کالبد فیزیکی با کالبد اثیری، اثرات ماساژ و ضربه بر پیشانی به چشم سوم منتقل میشود. این تمرین ابتدا به صورت فیزیکی و سپس به شکل ذهنی انجام میشود.
۴ ـ حرکت کره چشم به سمت بالا، پایین، چپ و راست به صورت فیزیکی و ذهنی بر تحریک آجنا مؤثر است. این تمرین نیز در حالت آرامش و خلسه با تمرکز و آگاهی کامل انجام میشود.
۵ ـ بالا کشیدن پلکها، ابروها و پوست پیشانی به صورت فیزیکی و ذهنی، در حالت آرامش و خلسه، با توجه و تمرکز نیز تمرین دیگر میباشد.
۶ ـ برداشتن پردهی خیالی از جلوی چشمان در حالت مراقبه که به صورت تجسم در ذهن صورت میگیرد، هم بر فعال سازی آجنا مؤثر است.
۷ ـ تجسم یک نقطه بر پیشانی، تبدیل آن به یک دایرهی کوچک و سپس بزرگ نمودن این دایره تا زمانی که تبدیل به یک دایره با قطر حدود بیست سانتیمتر شود، هم به عنوان یک تمرین توصیه میگردد. این تمرین نیز در حالت آرامش و خلسه انجام میشود.
۸ ـ پالایش بیرونی و درونی هم برای تحریک آجنا لازم و ضروری است. پالایش بیرونی به معنای حذف وسایل و چیزهای زاید و اضافی از محیط کار و سکونت میباشد. پالایش درونی نیز به معنای حذف افکار زاید و اضافی از مغز و ذهن است.
۹ ـ ذکر گفتن به خصوص در حالتهای خاص، برای مثال ذکر گفتن در حال سجده و یا ذکر گفتن در حال مراقبه بسیار مفید و مؤثر است. آرام بودن جسم و ذهن، تمرکز داشتن بر آجنا و انتخاب ذکر مناسب از جمله عوامل مهم در این شیوه است. لاالهالاالله یکی از بهترین ذکرها برای این کار میباشد و در منابع دینی نیز توصیه شده است.
۱۰ ـ سجده با آگاهی کامل به آداب ظاهری و باطنی آن و رعایت این آداب، بر فعال شدن چشم دل اثرات بسیار خوبی دارد. در سجده میتوان همان ذکر معروف سجدهی نماز و یا ذکر یونسیه (لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) را تکرار نمود.
۱۱ ـ گریه کردن به خصوص به بهانهها و نیّات معنوی بر چشم سوم اثرات بسیار عالی میگذارد. میتوان ذکر، سجده و گریه را با هم توأم نمود. این ترکیب یکی از بهترین و قویترین تمرینهای مؤثر بر چشم سوم میباشد.
۱۲ ـ تجسم آسمان در شب در حالت مراقبه و یا مراقبهی دیداری بر آسمان و قرص کامل ماه در شب نیز از جمله تمرینهای مفید است. همچنین تجسم چاکرای شمارهی شش به صورت ایدهآل و مراقبه بر آن نیز مؤثر میباشد. در این حالت باید فرم، اندازه، رنگ و چرخش این چاکرا به صورت طبیعی و ایدهآل تجسم گردد.
۱۳ ـ تجسم نهری از نور طلایی که از ناحیهی پسین لگن به سمت نخاع و مغز میآید و نهری از نور صورتی که از ناحیهی پیشین لگن به سمت نخاع و مغز در حرکت است، بهطوری که این دو نهر در بالا به همدیگر رسیده، به صورت قوس یکدیگر را قطع میکنند. این تمرین نیز باید در حالت مراقبه انجام شود.
۱۴ ـ صرف مراقبه بر چشم سوم نیز مفید است. در این حالت سطح آگاهی تا منطقهی چشم سوم گسترش مییابد. برای این منظور پس از آرام نمودن جسم و ذهن، چشمها را بسته، در این حالت بهطور طبیعی در مرکز چشم سوم قرار میگیرید، به شرط آنکه توجهتان فقط بر تاریکی پشت چشمها باشد.
۱۵ ـ برای فعال سازی آجنا میتوان طالب را به حالت خلسه فروبرد و پیشانی بر پیشانی او گذاشت. (چشم سوم استاد بر روی چشم سوم سوژه قرار میگیرد)، در این حالت با ارسال مستقیم انرژی از آجنای خود به آجنای سوژه، به فعال سازی چشم سوم کمک میشود. برای این تکنیک سوژه روی تخت یا روی زمین در جهت شمال ـ جنوب دراز کشیده و استاد به گونهای بالای سر وی مینشیند، که به راحتی بتواند پیشانی بر پیشانی او بگذارد. در این تمرین لازم است استاد و معرفتجو هر دو مرد و یا هر دو زن باشند. این تمرین ابداع نویسنده این کتاب میباشد.
بدیهی است موارد مذکور فقط لیستی از تمرینهای چشم سوم میباشد، و هر یک از موارد فوق برای اجرا به دستورالعمل خاص اجرایی احتیاج دارد. «باربارا برنن» در کتاب معروف خود (هاله درمانی با دستان شفابخش) نیز تمرینهایی برای این منظور ارائه کرده است. «لوبسانگ» رامپا در کتاب چشم سوم از شیوههای فیزیکی خشن برای باز کردن چشم سوم که برای وی اتفاق افتاده است، یاد میکند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر ارزشمند نمونه میفرمایند: «ایمان و عمل صالح چشم دل را بینا میکند.» (تفسیر نمونه، ج۲۰، ص۱۴۱). علامه طباطبایی ـ مفسر کبیر قرآن ـ نیز معتقد است که: «آن مانعی که میان مردم و خدا حائل شده همانا تیرگی گناهان است که مرتکب شدهاند و این تیرگیها است که دیده دلهای ایشان را پوشانده و نمیگذارد که به مشاهده پروردگار خود تشرف یابند، پس معلوم میشود که اگر گناهان نباشد جانها خدا را میبیند نه چشمها.» (ترجمه المیزان، ج۸ ، ص۳
برگرفته از کتاب متافیزیک وچشم سوم
دکتر مطلب برازنده، انتشارات نوید
Reference: Dr Motaleb Barazandeh, Metaphysics and Ajna, Navid publications, 1383